Голові Верховної Ради України

Парубію  А.В.

 

                                 Шановний Андрію Володимировичу!

       Цим висловлюємо Вам свою повагу та звертаємось з наступним.

Коаліція правозахисних організацій «Правозахисний порядок денний» разом з  українськими експертами та науковцями третій рік поспіль підтримує законопроект «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо забезпечення його гармонізації з положеннями міжнародного права» (далі – Законопроект).

Проект Закону розроблений на виконання Плану дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року та рішення Ради національної безпеки та оборони України від 25 січня 2015 року «Про надзвичайні заходи протидії російській загрозі та проявам тероризму, підтримуваним Російською Федерацією», за активної участі експертів платформи «Правозахисний порядок денний» та фахівців з питань міжнародного гуманітарного права, міжнародного та національного кримінального права.

Кабінет Міністрів України 20 грудня 2018 року вніс  Законопроект до Верховної Ради України, де він був зареєстрований за №9438  http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=65266 .

Цей Законопроект створений з метою забезпечення можливості адекватного та ефективного кримінального переслідування у рамках правової системи України осіб, які вчинили так звані основні злочини за міжнародним правом. Тобто, з прийняттям цього закону не обов’язково чекати покарання Міжнародного кримінального суду, кримінальне переслідування  стане можливе і за вітчизняним кримінальним кодексом.

Адже, Кримінальний кодекс України не передбачає самостійної криміналізації злочинів проти людяності. Крім того, кримінальне законодавство України передбачає криміналізацію далеко не всіх діянь, що визнаються воєнними злочинами в контексті збройного конфлікту неміжнародного характеру.

Навіть тоді, коли національні “аналоги” основних злочинів існують, переслідування вчиненого діяння як “загальнокримінального” злочину не буде відображати його природу, а саме те, що він в першу чергу порушує норми міжнародного права і лише в другу чергу — норми національного права. Окрім того, це не буде чесно по відношенню до жертв таких злочинів. У підсумку переслідування основних злочинів як “загальнокримінальних” може призвести до безкарності тих, хто їх вчинив.

На жаль, Законопроект не потрапив до порядку денного дев’ятої  сесії Верховної Ради України.

Правозахисники вважають, що цей Законопроект потребує невідкладного розгляду і прийняття як закону задля встановлення справедливості та притягнення до відповідальності осіб, які продовжують чинити воєнні злочини та злочини проти людяності під час гібридної війни на Донбасі. Саме за цим законом Україна має судити представників незаконних збройних формувань, які утримують на окупованих територіях заручників та  чинять злочини проти мирного населення. Саме за цим законом ми маємо покарати винних у масових трагедіях, які сталися з нашими громадянами під час Іловайського котла, боїв під Дебальцево, розстрілу житлових кварталів Маріуполя, автобусу під Волновахою, Донецького аеропорту, збитих літаків з українськими військовими та іноземними громадянами (МН17), катувань та знущань над військовополоненими та заручниками.

Недоліки законодавства не дають можливість органам національного розслідування та національній судовій системі здійснити правильну кваліфікацію цих дій як міжнародних злочинів, які не мають термінів давності, що має стратегічне значення для поданих Україною міжнародних позовів проти Російської Федерації.

З огляду на викладене, просимо підтримати законопроект №9438 та включити його у порядок денний Х сесії Верховної Ради України на погоджувальній раді, яка відбудеться 4 лютого 2019 року.

Довідково: Платформа “Правозахисний порядок денний” – неформальна коаліція правозахисних організацій, що працюють у сфері моніторингу,  аналізу та розробки законодавства відповідно до основних засад прав людини та основоположних свобод. Учасниками Платформи виступають Українська Гельсінська спілка з прав людини, Харківська правозахисна група, Центр Громадянських Свобод, Amnesty International в Україні, Центр інформації про права людини, Центр досліджень правоохоронної діяльності, Будинок прав людини в Києві, Центр “Соціальна Дія”, Проект “Без кордонів”, Євромайдан SOS.

 

Центр громадянських свобод

Харківська правозахисна група

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Центр інформації про права людини

Український інститут з прав людини

Українська правова консультативна група

ГО “Регіональний центр прав людини”

Центр політико-правових реформ